SELAMAT DATANG KE PEN-DORA

Hi saya Dora.
Minat dalam bidang penulisan dari kecil lagi dan mempunyai Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa -Kewartawanan dari UiTM Shah Alam. Suka melahirkan perasaan gembira, duka, sedih melalui penulisan berbanding dengan perkataan. Blog ini adalah pengalaman sendiri dan juga keluarga , khas untuk suami tersayang dan anak-anak, Bonda, adik beradik, anak-anak saudara dan semua sanak saudara.

Saturday 12 November 2011

Hari Raya Qurban @ Kg Skudai Kiri, Johor Bahru

Aku mengambil kesempatan pada Hari Raya Qurban ini untuk bersama-sama mak di Johor Bahru. Ini memang tiada dalam rancangan asal. Suami yang pada saat-saat akhir mengambil keputusan tidak pulang ke kampung halaman pada hari raya qurban ini, memberi laluan kepada rancangan B aku iaitu pergi ke JB untuk bersama mak dan mak-mak saudara aku di sana menjayakan majlis korban seekor lembu mereka.

Mak dan adik beradiknya telah sepakat untuk menumbangkan seekor lembu yang terdiri dari mak, mak long, auntie Jam, auntie Pozi, unlce Roslan, antie Sari dan uncle hisham. Dikesempatan ini mereka sepakat untuk membuat sekali majlis tahlil arwah untuk kedua ibu bapa mereka dan juga suami masing-masing yang mana telah pergi ke Ramahtullah.



Bukan itu sahaja, adik aku Julie juga tidak pulang berhari raya di Kedah kerana ibu mertuanya pergi menunaikan ibadah haji tahun ini. Sekali lagi pengalaman pergi haji menerjah dikepala aku ini. Keseronokkan orang membuat ibadah haji tidak terhingga dan tidak terucap. Pergi lah kepada yang belum menunaikannya untuk merasai apa yang dirasai oleh Haji dan Hajjah yang lain. Dengar sahaja ada orang hendak mengerjakan haji hati ini sudah sampai kesana dulu. Rindu lihat kaabah, rindu hendak masuk dan bau di Raudah. Kerinduan yang tidak terhingga.


Rancangan B berjalan dengan lancar, walaupun anak-anak sedikit tidak berpuas hati dengan rancangan itu. Disebabkan anak-anak masih dibawah umur bermakna mereka mesti patuh dan mengikuti ibu bapa mereka lebih-lebih lagi pada hari raya. Pada aku mudah sahaja, selagi anak-anak dibawah tanggungjawab kami, anak-anak kena ikut kemana sahaja kami pergi tidak dibenarkan sama sekali membuat keputusan sendiri. Aku akui, dengan sikap anak-anak remaja sekarang ada kalanya aku berasa hati, tersentuh sekali perasaan keibuan aku dengan sikap mereka. Tapi aku kena kuat dan menegaskan hak mereka sebagai seorang anak ada batasnya. Walaupun aku tahu anak-anak akan merasa tidak puas hati malah mungkin ada perasaan benci diketika itu. Allah Maha mengetahui, sesungguhnya aku mengikuti amanah Allah. Biarlah mereka tidak suka atau memberontak sebab suatu hari nanti mereka akan dapat menilai apa yang aku buat selama ini hanyalah untuk kebaikan mereka.

Kami bertolak dari rumah pada jam 12.30 tengahari hari raya dan sampai ke Kg Skudai Kiri pada jam 5.00 petang. Wah! banyak sungguh perubahan di JB, jalan semakin jauh untuk sampai ke Skudai (adakalanya kami selalu sesat). Tapi dengan signboard baru alhamdulillah kami tidak sesat, cuma rasa sedikit lebih jauh dari biasa. Bila ditanya kepada sepupuku Ahmad Anwar dia mengiyakan. Ini bermakna betul sangkaan kami perjalanan hendak sampai kerumah atuk aku lebih jauh walaupun pada dasarnya kami sudah sampai cuma hendak berpatah balik mengambil satu pusingan yang jauh. Hebat sungguh Johor Bahru.

Kedatangan kami disambut oleh mak-mak saudaraku yang semenangnya menunggu kedatangan kami. Sebab sebelum kami meneruskan rancangan B, kami sudah bersaling tukar khidmat pesanan ringkas (sms). Seperti biasa kehebatan mak yang terkenal dengan pandai memasak nasi beriyani telah siap untuk dihidang. Alhamdulillah boleh kenal masakan mak kata suami dan anak-anak.

Orang yang paling akhir sampai adalah kakakku 'Ngah'. Dia lambat kerana suaminya telah dipertanggungjawabkan sebagai setiausaha Masjid Ramuan China Besar, Melaka menyelesaikan acara korban di tempat mereka. Ini yang paling seronok, sebab abang ipar aku ini menjadi bahan usikan suamiku dan juga adik iparku tidak ketinggalan juga pakcik aku uncle Roslan. Ini yang paling seronok dan mengembirakan usik mengusik adalah sebahagian dari keluarga kami jika berkumpul.

Mak meluahkan hajatnya untuk membuat Majlis Tahlil selepas maghrib, dan seperti biasa suamiku ditugaskan membawanya. Alhamdulillah, Allah lembutkan hati dia mengikuti aku ke JB kerana ini hajat sebenar mak-mak saudara aku. Allah gerakkan hati kami untuk turut menyumbangkan apa yang suami tahu untuk dikongsi bersama-sama.

Selepas majlis tahlil ada pula acara potong kek, sempena hari jadi sepupu-sepupuku Hafez dan Juhana pada tarikh yang hampir sama. Oh!, Allahuakbar, anakku Dina juga lahir pada tarikh yang hampir sama, aku pun mengambil kesempatan untuk menumpang anak aku mengambil gambar sambil memotong kek. Dina nampak segan sekali dan aku berjanji akan membuat majlis harijadinya bila kita balik Kuala Lumpur nanti dan kita akan ajak Mak Ngah, Mak su, Mak dan auntie Jam datang. Kalau Mak long berkesempatan kita akan ajak dia sekali. Baru nampak senyum riang diwajah Dina. Al-maklumlah, dia sudah menjangkau 9 tahun dan dia adalah anak perempuan aku seorang.

Selepas acara memotong kek, kami dihidangkan dengan sup tulang. Sudah macam orang zaman batu pula, kami dihidangkan dengan tulang-tulang sebesar lengan.. Bukan pinggan lagi yang menjadi alasnya, malahan dulang yang diberi. Sup ini hasil dari masakan auntie Sari beserta sambal kicap yang agak pedas ohh!!!! berasap semua orang. Kami makan, ketuk tulang, hirup sana hirup sini beramai-ramai. Seronok sungguh bila makan ramai-ramai. Sup satu periuk habis, tulang licin tidak berkesempatan dimakan oleh Jin, penangan dari kami.

Itulah untungnya orang berkoran di Malaysia, namun tidak di Mekah. Aku teringat sebelum pergi Wukuf, kami berniat untuk buat korban di Mekah. Satu bahagian berjumlah SR380 untuk tahun 2010, dan dengar-dengar tahun 2011 jumlahnya naik 200% kali ganda. Tapi tidak dapat kepastian kesahihannya adakah harga untuk jemaah Malaysia atau jemaah tempatan Wallahualam. Di Mekah, kami hanya serahkan wang korban kepada mutawif sahaja, apa bentuk korban , bagaimana rupanya kami tidak tahu. Kami sekeluarga cukuplah untuk bahagian 7 ekor unta. Wah! korban unta, tapi bagaimana rupa unta itu tidak kami tahu dan tidak tahu menahu selepas itu. Hebatnya berkorban di Mekah. Inilah korban yang sebenar, selepas korban serahkan kepada yang berkenaan untuk selesaikannya. Habis cerita korban.

Selesai makan, kami bergotong royong mengemas. Jika beramai-ramai kerja yang banyak jadi sedikit, Alhamdulillah sikap tolong menolong masih kuat dalam keluarga kami. Auntie Sari masih kuat melayan kami tetamunya. Mak, Auntie Jam, Auntie Pozi dan Mak Long sudah lama beristirehat, meluruskan pinggang kerana kepenatan mengerjakan seekor lembu siang tadi. Kami diberi bekas-bekas kecil untuk diisi lauk bagi keluarga aku, Ngah dan Julie yang hendak balik ke Melaka dan Kuala Lumpur. Rezeki jangan ditolak, alhamdulillah.

Aku, Ngah dan Julie masing-masing bergerak untuk balik pada malam itu juga pada jam 11.45 malam. Satu perjalanan yang penat untuk suamiku kerana membawa kereta melebihi 800km hari ini. Alhamdulillah, kami sampai rumah pada jam 4.00 pagi. Selepas berehat hampir 1 jam setengah di Pagoh.


~Dora~
7 Nov 2011

No comments:

Post a Comment