SELAMAT DATANG KE PEN-DORA

Hi saya Dora.
Minat dalam bidang penulisan dari kecil lagi dan mempunyai Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa -Kewartawanan dari UiTM Shah Alam. Suka melahirkan perasaan gembira, duka, sedih melalui penulisan berbanding dengan perkataan. Blog ini adalah pengalaman sendiri dan juga keluarga , khas untuk suami tersayang dan anak-anak, Bonda, adik beradik, anak-anak saudara dan semua sanak saudara.

Saturday 12 November 2011

Sekolah Sukan Malaysia





Di Malaysia ada 2 buah sekolah sukan sahaja buat masa ini iaitu Sekolah Sukan Bukit Jalil di Bukit Jalil dan juga Sekolah Sukan Bandar Penawar di Johor Bahru. Tetapi Malaysia sekarang telah melangkah setapak lagi dengan membuka Sekolah Sukan di Pahang, namanya masih tidak diketahui lagi. Dengar khabarnya sekolah ini akan dibuka pada tahun hadapan iaitu 2012.

 
 Macam mana aku tahu ini semua, selepas anak aku Muhammad Rusydin atau lebih dikenali sebagai Odin balik daripada pemilihan bakat saringan kedua baru-baru ini. Anak-anak aku sebenarnya telah dianugerahkan oleh Allah minat dalam sukan yang mendalam. Kehendak Allah juga aku dan suami memang mempunyai minat terhadap sukan yang mendalam. Aku teringat zaman sekolahku, yang aku tidak pernah mempunyai kulit yang putih licin sebab selalu berjemur bersukan. Sampaikan mak panggil aku "Dayang Senandung" , jadi sudah boleh bayangkan kulit aku ketika itu. Mak kata kalau macam inilah nanti aku tidak akan laku tidak ada orang hendak sebab tidak pernah kisah tentang penampilan diri. Pada aku ketika itu ialah kepuasan bersukan olahraga dan juga bola jaring. Tapi tahu atau tidak bila kita bersukan saham kita sebenarnya naik.....dan ini yang dirasai oleh anak-anak aku ketika ini.


Rezeki Odin dalam bidang sukan nampak semakin jelas. Seolah-olah penyambung kepada cita-cita aku semasa sekolah yang tidak berkesampaian. Menjadi remaja perempuan dan lelaki adalah dua perbezaan yang amat ketara. Batasan menjadi remaja perempuan tidak sama dengan lelaki. Di dalam meniti usia remaja, banyak batasan yang dibuat oleh mak pada aku, hingga menyebabkan aku tidak selesa untuk berseluar dan berskirt pendek lagi di tengah padang. Minat dan cita-cita mati setakat itu sahaja, lebih-lebih lagi masa dahulu mak tidak berkemapuan memenuhi permintaan keperluan bersukan seperti kasut, pakaian dan kelengkapan lain. Alhamdulillah rezeki Allah bagi belum pernah putus, kami teruskan cita-cita yang tidak kesampaian itu dengan menyokong setiap minat anak terhadap sukan. Semua kelengkapan sukan yang diperlukan aku dan suami cuba untuk menyediakannya. Alhamdulillah dengan dorongan mental, fizikal dan metarial kepada anak-anak telah menjadikan mereka semakin bersemangat bersukan dan memperbaiki setiap kelemahan dengan latihan yang tidak pernah kenal jemu.

Odin pada tahun ini berjaya mewakili negeri dalam acara olahraga. Aku pasti jika dia tidak terpilih untuk tahun ini, bukan dia sahaja yang kecewa malah aku dan suami juga kecewa. Selama 2 bulan tidak kesekolah untuk latihan Zon Cheras dan juga Daerah Hulu Langat, hasilnya dia terpilih mewakili Selangor. Akibatnya Odin tidak bersekolah hampir 3 bulan walaupun akan menghadapi peperiksaan UPSR ketika itu. Pengorbanan aku mengambil cuti untuk ikut serta Odin ke Kuala Selangor untuk Sukan Negeri (MSSN)tanpa suami yang sibuk bekerja dan juga ke Ipoh untuk Sukan Negara (MSSM) bersama-sama suami. Bakatnya telah dikenal pasti dan menyebab dia terpilih untuk menghadiri ujian mengenal bakat Kementerian Pelajaran untuk ke Sekolah Sukan Malaysia.



Kalau bukan kerana Odin aku rasa aku tidak ada pengalaman tentang kemasukkan ke sekolah Sukan iaitu Sekolah yang aku idam-idamkan (masa dulu sekolah ini belum wujud lagi). Kini kita hanya tunggu samada Odin berjaya atau tidak ke sekolah tersebut.








Good Luck untuk Odin, semuga berjaya dengan apa yang dicita-citakan selagi tidak melanggar hukum dan syarak.

~Dora~
11.11.11

No comments:

Post a Comment